Bergen onsdag 6. november

Bioingeniør og daglig leder ved Lab1 Dag Tveiten vil ta for seg flere spennende temaer.


 

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet en rekke ofte stilte spørsmål. Skulle du ikke finne ut av det du lurer på her, kan du gjerne ta kontakt med oss. Vi svarer så fort som mulig.

FAQ

Må jeg ta kontakt med en lege eller en terapeut/behandler for å ta prøver hos Lab1?

Nei, men vi anbefaler at du tar kontakt med en lege/behandler for å sikre riktig oppfølging og evt. behandling. Analysene hos Lab1 er ikke knyttet opp mot det offentlige helsevesen og har derfor ingen refusjon fra Helfo. Du har selv derfor mulighet til å bestille de analysene du selv ønsker.

Hvordan vet jeg hvilke prøver som er aktuelle for å hjelpe meg å finne årsaken til mine plager?

Lab1 gir deg muligheten til å bestille en konsultasjonstime hos oss for å kunne hjelpe deg med å velge de rette analysene i forhold til din sykehistorie. Vi har et tett samarbeid med flere leger/behandlere som kan bistå i veiledning.

Hvordan tolker jeg prøveresultatene mine?

Lab1 gir deg muligheten til å bestille en konsultasjonstime hos oss hvis det er behov for å gå gjennom analyseresultatene dine og bistå med hjelp videre ved behov for dette.

Hvordan tar jeg en prøve fra Lab1?

Hos Lab1 jobber det dyktige folk som har god erfaring med blodprøvetaking. Du kan bestille time ved å ringe Lab1 direkte, sende en e-mail, eller gå direkte til timebestilling her.

Hvordan sender jeg prøven/e min til Lab1?

Så snart vi har mottatt bestilling fra deg, sender vi ut alt nødvendig utstyr for analysen(e) som er rekvirert. I hver forsendelse følger det med en nøyaktig instruksjon, både for prøvetaking og forsendelse tilbake til laboratoriet. 

Det er også mulig å levere prøven(e) til direkte hos Lab1. 

Lokalene våre ligger kun 5 minutters gange fra buss- og jernbanestasjonen i Sandvika og det er enkelt å komme seg til og fra både med tog og buss.

Det er også mulig å parkere rett utenfor døren hos Lab1 (husk p-billett). Alternativt kan du parkere på den gamle delen av Sandvika Storsenter, hvor det er mulighet for 3 timers gratis parkering. Vi befinner oss rett på andre siden av jernbanelinjen (gjennom en liten undergang).

Kan prøven min bli avvist hos Lab1?

Ja. Hvis prøven kommer i en tilstand som ikke stemmer overens med instruksene som gjelder den aktuelle analysen, f.eks. at en prøve som skal sendes frossen, i stedet er sendt i posten. Du blir så kontaktet og en avtale gjøres om hva som eventuelt må gjøres videre. Skyldes feilen transportøren eller andre interne Lab1 forhold, vil få tilbud om å ta en ny test kostnadsfritt.

Er analysen utført feil i forhold til instruksjonen, vil du bli fakturert for fraktkostnader for utsendelse/retur av nytt analyseutstyr/prøvemateriale.

Hvor langt tid tar det før jeg får prøveresultatene mine?

Svartiden varierer fra analyse til analyse, men vi anbefaler å se etter den aktuelle analysen i  i vår analysemeny. Der finner du all nødvendig informasjon til hver enkelt analyse.

Hvilken dokumentasjon har Lab1 for sine undersøkelser?

Lab1 har en rekke publikasjoner og forskningsrapporter knyttet til analysene vi tilbyr. Ønsker du tilgang til dokumentasjonen som foreligger, er du velkommen til å sende en forespørsel til Lab1 via e-mail.  

Rask og enkel bestilling

Analysemeny

Velg Lab1 analysen som er aktuell for deg

 

Prøveinnsamling

Ta prøven hjemme, lokalt eller ved vårt laboratorium

 

Prøveresultater

Enkel og sikker tilgang til dine resultater via PasientSky

 

Veiledning

Få hjelp til å forstå dine prøveresultater

 

Forbedring

Gjør forbedrende tiltak basert på dine prøveresultater

Praktisk informasjon